Google Analytics instellen voor je webwinkel

De meeste aanbieders van complete webwinkels of webwinkelsoftware bieden de koppeling met Google Analytics, het programma waarmee je allerlei statistieken van je website of webwinkel kunt meten. In deze blog lees je wat jij als (beginnende) webwinkelier met dit programma kan en hoe je het activeert.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is de gratis web analytics tool van Google. Onder web analytics wordt verstaan het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van internet data met als doel het verbeteren van je website of webwinkel. Met Google Analytics meet je bijvoorbeeld:

  • Het aantal (nieuwe en terugkerende) bezoekers;
  • het gemiddeld aantal bezochte pagina's per bezoeker;
  • de tijd die een bezoeker spendeert in je webwinkel;
  • het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat je webwinkel verlaat na éen pagina);
  • de gerealiseerde verkopen in je webwinkel;
  • de gemiddelde bestelwaarde van deze verkopen;
  • het percentage bezoekers wat overgaat tot het doen van een aankoop (conversiepercentage);
  • de resultaten van je Google AdWords campagne.

Google Analytics rapporteert deze gegevens overzichtelijk en kan ze je indien gewenst mailen in rapportvorm. Zo is na een marketingcampagne of aanpassing in je webwinkel eenvoudig te zien wat de resultaten van deze actie zijn geweest.

Als webwinkelier is de e-commerce module onmisbaar. Met deze module krijg je onder andere inzicht in:

  • Het conversiepercentage;
  • het aantal transacties;
  • de totale opbrengst;
  • de gemiddelde orderwaarde (omzet / aantal transacties = gem. orderwaarde)
  • het aantal (unieke) aankopen.

Voordat je de module kunt gebruiken moet deze eerst ingesteld worden.

E-commerce module instellen

Binnen Google Analytics moet de e-commerce module geactiveerd worden. Om dit te doen log je in bij Google Analytics en klik je rechtsboven op 'Beheerder'. Ga naar 'Profielinstellingen' en zet 'E-commerce-instellingen' op 'Ja, een e-commercewebsite' en klik vervolgens op de knop 'Toepassen'.

Nu moet alleen de code van Google Analytics nog worden aangepast. Deze code is al geplaatst op de bevestigings- of bedankpagina van je webwinkel (dit is de pagina die volgt na een bestelling van een klant).

Standaard ziet deze code er zo uit:



Om de resultaten van je webwinkel te meten via de e-commerce module dient er een aantal waarden worden toegevoegd aan deze code. Denk hierbij aan waarden als de prijs, aantallen en productnaam. De complete lijst die moet worden ingevuld is de volgende:


"1234" // Ordernummer
"Multoweb.nl" // Naam van je webwinkel
"10" // Totaalbedrag bestelling
"1.9" // BTW
"3.95" // Verzendkosten
"Amsterdam" // Stad
"Noord-Holland" // Provincie
"Nederland" // Land

1234" // Ordernummer
"AB12" // Artikelnummer
"Diesel Jeans" // Productnaam
"Jeans" // Categorie
"10" // Productprijs
"1" // Aantal


Geïmplementeerd in de eerder genoemde code van Google Analytics ziet dit er als volgt uit: