Zoekmachine geoptimaliseerde webwinkel beginnen

Wist je dat 95% van de Nederlandse bevolking Google gebruikt voor het zoeken van producten of diensten? En dat 90% van de zoekers niet verder kijkt dan de eerste tien zoekopdrachten? Om doelen te bereiken is het als webwinkel erg belangrijk om goed te scoren in Google. Zoekmachine optimalisatie, of Search Engine Optimization (SEO), is daarom onontkoombaar.


SEO?

SEO is het zodanig inrichten van een webwinkel of website dat deze voor relevante zoekopdrachten een goede positie verkrijgt in de zoekresultaten van een zoekmachine. Wanneer iemand in een zoekmachine een artikel zoekt dat jij verkoopt, heb je met een zoekmachine-vriendelijke webwinkel meer kans om hoger in de zoekresultaten te komen. Want hoe hoger je staat in zoekmachines, hoe meer bezoekers en dus meer kans op verkopen in je webwinkel.

Wat vindt Google belangrijk?

Niemand weet exact welke criteria Google hanteert om websites te ranken; er leiden er meer wegen naar een hoge positie in Google. Voor SEO is het belangrijk om je webwinkel zowel technisch als inhoudelijk te optimaliseren. Ook is het belangrijk dat er gelinkt wordt naar je webwinkel (zie ook: Linkbuilding).

Zoekwoordenonderzoek

Begin met het vaststellen van je zoekwoorden. Dit zijn woorden die relevant zijn voor de producten jij aanbiedt in je webwinkel. Als jij bijvoorbeeld 'Chinese sieraden' verkoopt wil je niet gevonden worden op 'Turkse armband'. 'Chinese sieraden' of 'Chinese armband' zijn in dit voorbeeld de belangrijkste zoekwoorden voor je webwinkel.

Het online aanbod van bijvoorbeeld sieraden is enorm; het zoekwoord 'sieraden' is in dit geval te concurrerend. Houdt er dus rekening mee dat wanneer je een webwinkel met sieraden begint het enorm lang zal duren om hoog te scoren in Google. Richt je op meer specifieke zoekwoorden (bijv. 'dames sieraden' of 'gouden sieraden'). Goed zoekwoorden onderzoek is de eerste stap, de keyword tool van Google kan je helpen om de verwachte zoekresultaten van een bepaalde zoekwoordcombinatie te bepalen.

Zoekwoorden verwerken

Wanneer het eerste zoekwoordenonderzoek is voltooid is het zaak om de inhoud van je webpagina's en titels/descriptions zo in te richten dat potentiële klanten je webwinkel weten te vinden. Schrijf je teksten voor je bezoeker en kies niet overdreven veel zoekwoorden. Bezoekers zullen dit als irritant ervaren en je webwinkel eerder verlaten. Bij overdreven gebruik van zoekwoorden straft Google je door je website lager te plaatsen in de zoekresultaten.

SEO mag nooit ten koste gaan van de leesbaarheid van je tekst!

Verwerk relevante zoekwoorden in:

  •     Uitgebreide en foutloze productomschrijvingen;
  •     overige content zoals een blog (verdeel ze evenredig en zorg voor goed leesbare teksten);
  •     de paginatitel, -description en interne links (anchor tekst).

Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links van andere sites, die naar jouw site linken.  Google gaat er vanuit dat je webwinkel belangrijk is voor het gekozen zoekwoord, waardoor je webwinkel uiteindelijk hoger zal scoren in de zoekresultaten.

Relevantie
Deze belangrijkheid wordt relevantie genoemd. Het begrip is uit te leggen aan de hand van het volgende voorbeeld. Multoweb wil als aanbieder van complete webwinkels online gevonden worden. Een link op eigen-webwinkel.startpagina.nl is daarom relevant, omdat bezoekers van deze startpagina zeer waarschijnlijk zelf een webwinkel willen beginnen en bij Multoweb terecht kunnen.

Pagerank
Ook de pagerank (de maatstaf voor het aantal sites dat naar een pagina verwijst) heeft invloed op de positie van je webwinkel in Google. Deze pagerank wordt weergegeven in een schaal van 0 tot 10. Zorg ervoor dat je een link bemachtigd op een pagina met een hogere of gelijke pagerank. Hier vind je eenvoudig de pagerank van je website.

Deze blog betrof de basisprincipes voor SEO. Wil je meer informatie over SEO? Lees dan deze SEO tips.

Heb je een vraag over SEO? Stel hem hieronder, wij helpen je graag!


19-07-2012 11:34 door Nieck

Share |