Hoe je Social Media inzet in je webwinkel

Social Media is een verzamelnaam voor vrijwel alle internet toepassingen die het mogelijk maken om informatie met elkaar te delen. Denk aan Twitter, Facebook, Youtube, LinkedIn, Hyves en blogs. In dit artikel praat ik je bij over het hoe en wat van Social Media in je webwinkel. Ook geef ik je gratis tips om meer te doen met Social Media in je webwinkel.

Doelstellingen en doelgroep

Voordat je begint met Social Media moet je een bepaald doel voor ogen hebben. Als je het inzet 'omdat iedereen het doet' raad ik je aan eens goed na te denken. Stel jezelf de vraag 'Wát en wíe wil ik met Social Media bereiken?'. Is het je doel om nieuwe klanten aan te trekken, om bestaande klanten te behouden of om naamsbekendheid te creëren? Bepaal dit eerst.

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf zal de Social Media strategie vallen onder de afdeling Marketing en/of Communicatie. Zorg er voor dat Social Media bijdraagt aan de doelen gesteld door deze afdelingen.

Zorg daarnaast dat je goed voor ogen hebt wat je doelgroep is. Vraag je af wie er belang hebben bij jouw product of dienst en weet op welke Social Media zij zich bevinden. Deze informatie heb je nodig om uiteindelijk het juiste middel (Twitter, Facebook of LinkedIn?) te kiezen. Ga vissen waar de vis zwemt!

Imago en 'tone of voice'

Ongeacht het type Social Media je gebruikt voor je webwinkel is het belangrijk dat je er een eenduidige branding op na houdt. Dit betekent dat je op elk kanaal dezelfde foto (avatar), gebruikersnaam en biografie hanteerd.

Op Social Media kom je niet geloofwaardig over als je eerst ingetogen en gemoedelijk spreekt waarna je de volgende dag ineens heel hard loopt te schreeuwen. Probeer eenzelfde 'tone of voice' aan te houden. Dit doe je door je manier van spreken op elk sociaal medium gelijk te houden en aan te laten sluiten op je doelgroep.

Ga delen

Nu je in grote lijnen weet waarom, voor wie en hoe je Social Media moet inzetten zijn we er nog niet. Met 0 volgers of vrienden sta je aan het begin van je Social Media carrière. Wát heb je te melden?

Het advies luidt: ga delen. Probeer waarde te creëren voor je doelgroep en zorg dat je gezien wordt als expert in je vakgebied. Het schrijven van een blog -ik ben er nu zelf ook mee bezig- is een goed middel om je doelgroep aan te spreken en interactie te creëren. Wanneer je geen idee hebt waar je over moet schrijven kan deze infographic je vast helpen.

Beperk je in de beginfase dus tot het geven van informatie en wacht met het spammen van webwinkel aanbiedingen of andere commerciële berichten, dit komt in een later stadium.

Volgen en gevolgd worden

Op een dag heb je genoeg informatie verzonden. Nu is het zaak om actief mensen uit je doelgroep te gaan volgen. Door de gegeven informatie vergroot heb je de kans vergroot dat mensen je wellicht terug gaan volgen. Het is prima als ze nu naar je Social Media profiel kijken omdat er genoeg op staat wat hen interesseert. Uiteindelijk ga je voor zoveel mogelijk volgers of vrienden zonder je vooraf bepaalde doel te uit het oog te verliezen.

Social Media tips

  • Koppel je Twitter en Facebook account. Je tweets worden nu zichtbaar op Facebook en andersom.
  • Gebruik tools om tweets en informatie over je branche bij te houden (ik gebruik tweetdeck).
  • Bedank mensen voor retweets.
  • Reageer snel op berichten van anderen (ik probeer binnen 3 uur te reageren).
  • Vraag mensen na een aankoop je te volgen op Social Media (ze zijn immers al klant, BIND deze groep!).
  • Zorg ervoor dat lezers je blog kunnen delen via Social Media buttons.
  • Ga doordacht om met kritiek. Geef een fout netjes toe, maar vermijdt grote openbare discussies.

Meer tips? Lees Social Media Strategie in 17 stappen. Ik heb er enorm veel aan gehad!

19-07-2012 15:50 door Nieck

Share |