5 tips voor een goede productomschrijving + CASE

Veel webwinkeliers hebben moeite met het schrijven van goede productomschrijvingen. Ze schieten er vanwege te kort aan tijd of een te groot assortiment vaak bij in. Om deze redenen lijkt het aantrekkelijk om de standaard teksten te gebruiken die je vaak op de website van de leverancier vindt. Deze beschrijvingen gaan vaak niet verder dan wat je al ziet op de foto of een opsomming van producteigenschappen.

Doe dit niet, je loopt namelijk omzet én bezoekers mis. In dit artikel leg ik uit waarom je vandaag nog in de pen moet klimmen.


1. Scoor in Google

Het gebruiken van de standaardtekst van de leverancier is op twee manieren slecht voor je business. Allereerst ben je niet de enige die dit doet. Luie concurrenten gebruiken ze ook waardoor je teksten niet opvallen. Onderscheid je van je concurrent door wervelende en originele productomschrijvingen te formuleren.

Daarnaast ziet Google dubbele teksten als zogenaamde
duplicate content. Dit kan leiden tot een penalty, waardoor je lager in de zoekresultaten van Google terecht komt. Omdat het gros van de internetters producten zoekt via Google is dit wel het laatste waar je op zit te wachten.

2. Gebruik zoekwoorden

De productomschrijving is hét ideale moment om je zoekwoorden eens goed te gaan gebruiken. Waarom zou je deze kans laten liggen? De tijd die je investeerde wordt op den duur terugbetaald door meer bezoekers en verkopen in je webwinkel.

3. Voeg emotie toe

Mensen kopen met hun hart, niet met hun hoofd. Zorg er daarom voor dat je het gevoel van je doelgroep weet te raken. Een katoenen t-shirt kan naast dat het een t-shirt van katoen is evengoed een 'frisse uitkomst bieden op een warme zomerdag'.

4. Beschrijf klantvoordelen

Waarom moet de bezoeker jouw product kopen en niet hetzelfde product van de concurrent? Beschrijf het product op dusdanige manier dat de klant het nodig denkt te hebben en zorg ervoor dat klantvoordelen in het oog springen. Producteigenschappen als maat, kleur, omvang en technische specificaties volgen daarna.

5. Zorg voor bevestiging

Voorafgaand aan een aankoop zijn mensen vaak onzeker. Wat is de kwaliteit van het product en hoe staat het met de garantie? Creëer bevestiging en help klanten over de streep te trekken.

CASE: Fashion Mania

Bovenstaande punten licht ik toe aan de hand van een productomschrijving van een damesblouse uit de webshop van Fashion Mania.

Productomschrijving 'Blouse Stefania Koraal':

Peterpan kraagjes zijn veel gespot bij modebloggers. Deze koraalkleurige blouse met dit leuke kraagje staat mooi op een rokje of pantalon en deze kun je erin dragen. De achterkant is doorschijnend en de bovenkant van voren ook. Met deze blouse straal je als een ware fashionista! De maten vallen zoals beschreven. Direct leverbaar.”

 

1.Deze productomschrijving is zorgvuldig en origineel geformuleerd. Google smult hiervan!

2. In zowel de titel als in de tekst zijn zoekwoorden opgenomen: de titel vermeld 'Blouse Koraal' en in de productomschrijving is 'koraalkleurige blouse' en 'kraagje' opgenomen. Duidelijk is dat 'blouse', 'koraal' en 'kraagje' de gekozen zoekwoorden zijn waar dit item op moet ranken in Google.

3.
'Met deze blouse straal je als een ware fashionista!' Zeg nou zelf; welke vrouw wil niet stralen als een ware fashionista?

4. Fashion Mania somt geen saaie producteigenschappen op. Een voordeel is de combinatie met een rokje of pantalon. Elke modebewuste vrouw heeft een rok of pantalon in haar kast liggen. Hiermee wordt de vraag 'waarmee combineer ik deze blouse?' weggehaald. Klanten zien voordeel dit als een argument om de aankoop te rechtvaardigen.

5.
'Peterpan kraagjes zijn veel gespot bij modebloggers' zijn bevestigende woorden. Als modebloggers er al mee worden gespot, dan zit het wel snor.


Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat je de productomschrijving absoluut niet moet onderschatten. Het is een ideale mogelijkheid om je product op creatieve manier te beschrijven en je daarmee te onderscheiden van de concurrent.

Heb jij voorbeelden van mindere of juist veel betere productomschrijvingen? Ik ben benieuwd!

27-09-2012 13:42 door Nieck

Share |