Klantbeoordelingen in je webwinkel? 4 voordelen!

Klantbeoordelingen spelen een grote rol in het online aankoopgedrag van de consument. Dat blijkt, want Forrester en Jupiter hebben onderzocht dat ruim 77% van de online consumenten zich voor een aankoopbeslissing laat beïnvloeden door hetgeen anderen over de webwinkel schrijven. Vier voordelen!

1. Klantbeoordelingen wekken vertrouwen

Het tonen van klantbeoordelingen wekt vertrouwen bij nieuwe bezoekers. Aan de hand van recensies van anderen laten zij zich eerder overtuigen om tot een aankoop over te gaan. Voorwaarde is dat het gaat om positieve klantbeoordelingen, alhoewel een negatieve beoordeling of klacht niet direct negatief hoeft uit te pakken. Wanneer potentiële kopers lezen dat de webwinkel oplossingsgericht omgaat met klachten kan dit ze zelfs over de streep trekken om tot een aankoop over te gaan.

2. Klantbeoordelingen zorgen voor meer omzet

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat klantbeoordelingen een enorme impact hebben op het aankoopgedrag van de consument. Netshops toonde in 2007 al aan dat klantbeoordelingen verantwoordelijk zijn voor een omzetstijging van 26%. Hiermee waren de implementatiekosten van de klantbeoordelingen binnen een week terugverdient. Een recente studie van de E-tailing Group laat zien dat deze gegevens nog steeds relevant zijn.

3. Service verbeteren door klantbeoordelingen

Op basis van klantbeoordelingen kan de webwinkel zijn service verbeteren. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat het retourbeleid door meerdere klanten negatief wordt beoordeeld, kan de webwinkelier hier direct op inspelen. Klantbeoordelingen zijn zo een perfecte tool om de webwinkel te blijven optimaliseren.

4. Betere vindbaarheid in zoekmachines

De steeds aangevulde verse content van de klantbeoordelingen werkt positief op het gebied zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast is het aan te raden om klantbeoordelingen te tonen in de zoekresultaten van Google. Je herkent ze aan de gele sterren, zie onderstaand voorbeeld:



Ondanks dat H&M niet bovenaan staat in de advertenties, springen de gele sterren naast de 332 verkopersbeoordelingen direct in het oog. Naast een hoger resultaat in zoekmachines zorgen klantbeoordelingen en sterren voor een opvallende verschijning in de (betaalde) zoekresultaten van Google.

Beginnen met klantbeoordelingen?

Ondanks de besproken voordelen van klantbeoordelingen zijn ze niet voor iedere webwinkel weggelegd. Wanneer je veel ontevreden klanten hebt is het absoluut af te raden om er mee te beginnen. Zorg daarom eerst dat je de meest belangrijke processen van je webwinkel op orde hebt, denk hierbij aan:

– Een overzichtelijke en professionele uitstraling van je webwinkel;
– concurrerende prijzen;
– een goede klantenservice;
– een ruim assortiment;
– voldoende betaalopties;
– een goed verzend- en retourbeleid.

Het op orde hebben van bovenstaande zaken zal het gemiddelde cijfer van de klantbeoordelingen goed doen. Je kunt er voor kiezen om zelf een dergelijke pagina op te zetten of door te kiezen voor een aanbieder van een bestaand systeem zoals Kiyoh, The Feedback Company of Reviewspot.

Hebben klantbeoordelingen merkbare invloed op de verkopen in je webwinkel? Laat het weten bij de reacties!

19-07-2012 15:44 door Nieck

Share |