6 handige Google AdWords tips

Met Google AdWords maak je advertenties om in de betaalde (top 3) zoekresultaten van Google terecht te komen. We gaan er vanuit dat je het belang van zoekmachine optimalisatie in je webwinkel inmiddels kent. In deze blog geef ik je een aantal nuttige tips over de betaalde variant.

1. Doelstellingen

Begin je met AdWords dan is het belangrijk om niet direct met al je producten te starten. Maak een lijstje met de meest verkochte producten of diensten en start hiermee. Deel ieder product of elke productgroep op in relevante en kleine advertentiegroepen, zodat de juiste zoekwoorden worden gekoppeld aan de juiste advertenties.

2. Geografie

Wanneer een product niet verkrijgbaar of interessant is in een bepaald gebied dan is het raadzaam het hier ook niet te vertonen. Als eigenaar van een kleine dierenwinkel in Groningen is het niet zinvol om je advertenties te tonen aan mensen in Breda. Stel daarom vast waar je je product of dienst wilt verkopen.

3. Doelgroep

Heb goed voor ogen wie je doelgroep is. Wat is de leeftijd, interesse en sekse? Dit soort gegevens zijn belangrijk voor de zoekwoorden die je in gaat zetten. Zorg dat je de taal van je doelgroep spreekt. TIP: kijk hoe je concurrenten je doelgroep aanspreken.

4. Zoekwoorden onderzoek

Je hebt als het goed eens al eerder zoekwoorden gekoppeld aan de inhoud van je webwinkel. Maar via welke zoekwoorden wil je dat mensen op je betaalde advertenties terecht komen? Om je bereik zo groot mogelijk te maken raad ik je aan om zowel algemene (Philips tandenborstel) als specifieke zoekwoorden (Philips Sonicare) te gebruiken. Google's hulpprogramma voor zoekwoorden is een handige tool om de maandelijks te verwachten zoekresultaten van zoekwoorden te bepalen.

5. Advertentie maken

Nu je je zoekwoorden hebt bepaald is het tijd om een aantal advertenties te maken. Een advertentie bestaat uit de titel (Kop), de omschrijving (Beschrijvingsregel 1 en 2) en de URL (Zichtbare URL en Bestemmings-URL). Dit ziet er als volgt uit:

adwords invoerveld

Houd het hier kort en laat je zoekwoorden terugkomen in de titel van de advertentie. Gebruik daarnaast een call-to-action. Hiermee zet je mensen aan om tot een actie over te gaan. Gebruik in de titel en omschrijving woorden als koop nu, bestel hier, lees hier alles over... etc. Schrijf wat je van iemand verwacht en zet mensen aan tot een actie, zoals WE hier doet met 'Bestel je kleding direct online.':



Zorg daarnaast voor een aantrekkelijke en duidelijke Zichtbare URL. Het is belangrijk dat de URL logisch volgt op de advertentie. Dit betekent dat je klanten niet naar je homepage leidt maar direct naar de juiste landingspagina.


WE had in het voorbeeld hierboven meer met de URL kunnen doen door in plaats van 'Men' mijn gebruikte zoekwoord: 'herenkleding' te gebruiken.

6. Meet de resultaten

Koppel Google Analytics aan je AdWords account om je resultaten bij te houden. Maak (minstens) twee advertenties aan per product en test welke advertentie het beste werkt voor jouw webwinkel. Dit testen en bijsturen is een continu proces, houd dit in de gaten!


Extra tips!

  • Kies uitsluitingszoekwoorden waarop je niet gevonden wilt worden en voorkom
    onnodige kliks.
  • Stel zoeken in op brede zoekwoorden, exacte zoekwoorden of op woordgroep. Hoe
    en waarom opties voor zoekwoorden gebruiken?
  • Een klik realiseren is niet hetzelfde als een conversie. Zorg voor goed    geoptimaliseerde landingspagina's en maak van bezoekers klanten. Laat 
    zoekwoorden terugkomen op je landingspagina. Dit zal je kwaliteitsscore doen
    stijgen en de kosten per klik doen dalen.
  • Google op 'gratis Google Adwords coupon' en probeer het eens. In het Google AdWords Helpcentrum vind je alles omtrent het starten, beheren, meten en verbeteren van je Google AdWords advertenties. Succes!

19-07-2012 16:34 door Nieck

Share |